Oznakowanie nawigacyjne
 

Na Adriatyku obowiązuje oznakowanie wg systemu IALA A – prawa strona toru wodnego oznaczona jest znakami zielonymi a lewa czerwonymi. Prawa strona to ta, którą mamy po prawej burcie płynąc od morza do portu lub płynąc od ujścia w górę rzeki.

Oprócz znaków lateralnych (czerwonych i zielonych) można spotkać też oznakowanie wg sytemu kardynalnego (rys. 1) oraz znaki odosobnionego niebezpieczeństwa (rys. 2).

Większość świateł nawigacyjnych w Chorwacji to światła błyskowe (oznaczenie na mapach Bl (białe) , Bl z (zielone) , Bl c (czerwone)). Spotyka się też światła sektorowe (sekt.) Sektor niewidoczny opisany jest skrótem  Pot. (potamnjeno).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mapy morskie

 

Na wszystkich czarterowych jachtach do dyspozycji będzie zestaw map morskich chorwackiego wybrzeża „Male Karte”. Zestaw składa się z 29 arkuszy map w skali 1:100 000 i obejmuje całe chorwackie wybrzeże Adriatyku. Jeśli ekipa sprzątająca jacht przyłoży się do pracy będziemy mieli arkusze ułożone w kolejności od MK-1 do MK-29 (z północy na południe).

Na mapach jest informacja o różnicy pozycji odczytanej z mapy w stosunku do pozycji GPS , działającego wg systemu WGS-84.

Najważniejsze nazwy i skróty używane na mapach chorwackich:

Greben (Gr) – rafy
Hrid (Hr) – skała podwodna
Luka (L)  - port
Mali (M) – mały
Otok (O) – wyspa
Plic – mielizna
Rat (Rt) – przylądek
Uvala (U) – zatoka
Veli (V) – duży
+ - niebezpieczna skała

 

Jako locja najlepiej sprawdza się przewodnik 888 portów i zatok, Przewodnik żeglarski po AdriatykuJest szansa, że znajdziemy taki na wyposażeniu jachtu choć nie zawsze w najnowszym wydaniu i często tylko po niemiecku. 

 

Niebezpieczeństwa

 

Generalnie, zarówno oznakowanie nawigacyjne jaki i mapy morskie w Chorwacji są bardzo dobre. Jednak żeglując po nieznanym sobie akwenie należy zachować szczególną ostrożność.
Szczególnie w rejonie Kornatów wiele mielizn i skał podwodnych nie jest oznakowana znakami nawigacyjnymi. Należy często sprawdzać swoją pozycję. Radzimy też unikać żeglowania nocą w rejonie Kornatów.

Innym niebezpieczeństwem mogą być, powstające w coraz większej liczbie hodowle ryb. Większość z nich powstałą w ostatnich latach i nie jest jeszcze uwzględniona na mapach. Są oznakowane znakami nowego niebezpieczeństwa (rys.3)

Często też napotkamy małe bojki zrobione z butelek lub plastikowych kanistrów. Oznaczają one sieci lub klatki na homary. Sieci zanurzone są dość głęboko i nie stanowią niebezpieczeństwa, ale warto nie wpływać bezpośrednio na bojki, bo linka od nich może wplątać się w naszą śrubę.
 

Nawigacja po Adriatyku  - podstawowe informacje

03 kwietnia 2017

Oferta
​​​​​​​żeglarska

 

 

Oferta żeglarska

 

e-mail
wyślij
wyślij
Dziękujemy! Będziesz otrzymywać
najświeższe informacje o naszej ofercie.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Skontaktuj się z nami

info@moveit.pl

tel. 505 977 481
Znajdź nas na Facebook'u


Zapisz się na newsletter