01 lipca 2016

Jeśli myślisz o swoim pierwszym samodzielnym czarterze to ten artykuł odpowie na najważniejsze nurtujące cię pytania. Odpowiemy na pytania dotyczące wymaganych uprawnień żeglarskich, optymalnych miejsc na pierwszy samodzielny rejs, formalności przy czarterze, procedurze przejęcia i zdania jachtu, itp.

 

Patenty i uprawnienia
 

Do samodzielnego prowadzenia jachtu w większości krajów wymagany jest patent żeglarski. W krajach śródziemnomorskich zazwyczaj wystarcza polski patent sternika jachtowego. W Chorwacji dodatkowo wymagane są uprawnienia SRC do obsługi radia.
Jeśli nie posiadasz odpowiednich uprawnień możesz wyczarterować jacht z naszym skipperem.

 

Dokąd płynąć?

 

Wybór akwenu ma kluczowe znaczenie. Przewidywalna  pogoda, niezbyt silne wiatry, dobra infrastruktura, niewielkie odległości między portami to idealne warunki na pierwsze morskie eskapady. Te wszystkie warunki spełniają Chorwacja lub Sardynia,  które polecamy na pierwsze samodzielne czartery. Te akweny nadają się również na rejsy z dziećmi.
Bardziej doświadczeni mogą wybierać wśród destynacji na całym świecie.

 

Na jak długo płynąć?

 

Typowym okresem czarteru w krajach śródziemnomorskich jest tydzień lub jego wielokrotność. Czartery zaczynają się i kończą w soboty. Siedem dni to optymalny czas na sprawdzenie czy żeglarstwo będzie ulubionym hobby dla nas i naszej załogi :)

 

Jak wybrać jacht?

 

W pierwszej kolejności powinniśmy ustalić jak liczna będzie nasza załoga. Od tego zależeć będzie wielkość naszego jachtu. Dostępne są jachty 2, 3, 4 i 5 kabinowe. Kabiny są dwuosobowe. Dodatkowo jedno lub dwa miejsca do spania dostępne są w mesie (salonie).  A zatem jacht dwukabinowy zmieści od 4 do 6 osób a  pięciokabinowy od 10 do 12. Następnie wybieramy termin rejsu. Najtańsze czartery są na początku i na końcu sezonu (początek maja i koniec września). Najdroższe w sierpniu.  Różnice w cenie między terminami mogą być znaczne.
Armatorzy oferują jachty w różnym wieku. My polecamy nie starsze niż 6-7 lat. 
Zapytanie o czarter możesz złożyć przez nasz Formularz wyszukiwania jachtów

 

Ze skipperem czy bez?

 

Jeśli posiadasz odpowiednie uprawnienia możesz prowadzić jacht sam. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach to rozważ opcję czarteru ze skipperem. Nasi skipperzy bezpiecznie poprowadzą rejs. Doskonale znają akweny, wiedzą w jakiej zatoce warto stanąć na postój i w jakiej restauracji warto zjeść kolację.

Pamiętaj, że musisz przeznaczyć jedno miejsce na jachcie dla skippera.

 

Formalności

 

Po wybraniu jachtu podpisujemy umowę czarteru. Po podpisaniu umowy należy wpłacić na nasze konto 50% ceny czarteru. Pozostałą kwotę należy wpłacić na miesiąc przed rejsem.

 

Odbiór jachtu

 

Przed odbiorem jachtu otrzymujemy listę check-in (protokół przejęcia jachtu). Są na niej wypisane elementy wyposażenia jachtu, które należy sprawdzić - gdzie się znajdują, czy poprawnie działają. Poza elementami wyszczególnionymi na liście należy bacznie zwrócić uwagę na stan jachtu - czy dziób nie jest uszkodzony od kotwicy, czy działa pilot od kotwicy, czy nie wycieka olej z silnika, sprawdzić poziom oleju i płynu chłodzącego w silnik, stan rufy, stójek od relingów. Jeśli nie ma zbyt silnego wiatru warto tez postawić żagle i skontrolować i ich stan. Jeżeli zauważysz jakieś braki lub uszkodzenia, koniecznie zgłoś je armatorowi i zaznacz  w liście check-in.

Ponadto należy zapoznać się z obsługą wszystkich urządzeń na jachcie m.in. kuchenki gazowej, toalety, pomp, plotera GPS, silnika od pontonu, windy kotwicznej, sprawdzić czy mapy i locja pokrywają się z zaplanowaną trasą. W przypadku gdy jacht posiada dwa zbiorniki na wodę, należy się dowiedzieć gdzie znajduje się przełącznik.

Warto spisać stan motogodzin silnika i spytać się czy zbiornik paliwa jest pełny, wskazówki zazwyczaj wskazują pełno nawet, do połowy zbiornika. Czynność ta jest o tyle ważna, że przy zdawaniu jachtu, armator wymaga aby zbiornik paliwa był pełny.

Przed wypłynięciem należy odebrać od armatora dokumenty jachtu wraz z listą załogi oraz sprawdzić prognozę pogody. 

 

Wskazówki dotyczące rejsu

 

Podczas rejsu należy sprawdzać na bieżąco prognozę pogody.

Trzeba dostosować jacht do warunków żeglugi (zarefowanie żagli, ształowanie itd.). W wielu przypadkach żagle nie są ubezpieczone, więc należy zwrócić uwagę czy wiatr nie jest za silny (przeliczanie jednostek prędkości wiatru i terminy używane w prognozach)

Sprawdzaj silnik, czy nie cieknie olej, zbiornik wyrównawczy chłodzenia wodą słodką, chłodzenie wodą słoną (na burcie przy rufie silnik musi "wypluwać" wodę). W razie zaniedbań ubezpieczenie w wielu przypadkach nie obejmuje silnika.

Podczas kotwiczenia trzeba powoli spuszczać kotwicę w początkowej fazie, tak aby nie uszkodzić dziobu (bardzo częste zaniedbanie, egzekwowane przez armatorów).

-Zanim wejdziesz do portu upewnij się czy jest on dostatecznie głęboki dla twojej jednostki.

 

Awarie, uszkodzenia

 

Przede wszystkim, w przypadku powstania awarii lub uszkodzenia należy zapobiec powiększaniu się szkody. Następnie trzeba skontaktować się z armatorem i postępować wg. jego wskazówek. Jeżeli sytuacja będzie poważna, na jacht przybędzie niezbędny serwis. W przypadku gdy wina leży po stronie armatora, zabezpiecz dowody w postaci zdjęć, oświadczeń odpowiednich organów itp.

 

Zdawanie jachtu armatorowi

 

Przed wpłynięciem do portu macierzystego (lub innego gdzie oddajemy jacht), należy zatankować zbiorniki do pełna. Warto wziąć paragon ze stacji, niektórzy armatorzy tego wymagają. Poinformuj armatora o powstałych szkodach lub usterkach. Armator następnie w oparciu o listę check-in, sporządza protokół check-out, jeżeli nie powstały żadne uszkodzenia lub braki w wyposażeniu, kaucja zwracana jest w całości.

 

Twój pierwszy czarter

Oferta
​​​​​​​żeglarska

 

 

Oferta żeglarska

 

e-mail
wyślij
wyślij
Dziękujemy! Będziesz otrzymywać
najświeższe informacje o naszej ofercie.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Skontaktuj się z nami

info@moveit.pl

tel. 505 977 481
Znajdź nas na Facebook'u


Zapisz się na newsletter